مدیریت مؤثر ذینفعان بدین مفهوم است که سازمان ذینفعان را شناسایی و مهمترین آن ها را به عنوان ذینفعان کلیدی تعیین نماید. علاوه بر این، سازمان، ذینفعان کلیدی را در جاری سازی استراتژی و خلق ارزش پایدار مشارکت داده و روابط خود را با ایشان براساس شفافیت، پاسخگویی و اعتماد، ایجاد کرده، حفظ و توسعه میدهد. همچنین سازمان، ادراکات و برداشتهای ذینفعان کلیدی خود را پایش و عملکرد خویش را نسبت به تحقق نیازها و انتظارات مورد ارزیابی قرار میدهد.
اجرا
تشریح معیار 3 : مدیریت مؤثر ذینفعان

زیر معیار 1-3
مشتریان : ایجاد روابط پایدار : مشتریان، دریافتکنندگان محصولات، خدمات و راهکارهای ارائه شده توسط سازمان میباشند که شامل مشتریان مستقیم و غیر مستقیم (مصرف کننده جزء و عمده نهایی)، شبکه توزیع و فروش، تولیدکنندگان پایین دستی و ... میباشند.
3-1-1
سازمان مشتریان خود را بر اساس معیارهای مختلف از جمله ویژگیهای اجتماعی، نیازها و انتظارات، رفتارهای خرید و مصرف کننده جهت تدوین استراتژی های تعامل مناسب، شناسایی و بخش بندی میکند.
3-1-2
سازمان در تمام مراحل خلق ارزش پایدار و حتی در مواردی که ارزش آفرینی تداوم ندارد، روابط خود با مشتریان را حفظ میکند.
3-1-3
سازمان نیازهای ارتباطی بخش های مختلف مشتریان را درک میکند.
3-1-4
سازمان کانالهای ارتباطی متناسب را برای مشتریان با هدف برقراری تعامل حداکثری، واکنش سریع و مناسب و ارائه بازخورد در زمینه تجربیاتشان ایجاد میکند.
زیر معیار 2-3
کارکنان : برنامهریزی، جذب، توسعه، نگهداشت و جلب مشارکت : کارکنان، افراد و یا گروههایی از مردم هستند که توسط سازمان استخدام شدهاند.
3-2-1
سازمان استراتژی و برنامههای کارکنان را جهت پشتیبانی و همسویی با استراتژیهای سازمان ایجاد و توسعه میدهد.
3-2-2
سازمان نیازها و انتظارات فعلی و بالقوه کارکنان را درک و اقدامات مناسبی را برای پاسخ به این نیازها و انتظارات تعریف و اجرا کرده و نتایج برداشتی و ادراکی آنها را مورد پایش قرار میدهد.
3-2-3
سازمان شغل و شاغل را تحلیل کرده و برنامه پیشرفت شغلی، جابجایی و جانشینی را بر پایه شایستگیها مدیریت کرده و اطمینان مییابد که استعدادها برای تحقق آینده پایدار به درستی جذب، استخدام و بکار گرفته میشوند.
3-2-4
سازمان اطمینان مییابد که کارکنان مهارت و شایستگی مورد نیاز بالفعل و بالقوه برای اجرای فرآیندها و تحقق اهداف و استراتژی را داشته است.
3-2-5
سازمان اطمینان می یابد که عملکرد کارکنان به طور مستمر پایش و بهبود مییابد.
3-2-6
سازمان کارکنان خود را به منظور انتقال و به اشتراکگذاری اثربخش و مؤثر تجارب خود و یادگیری با دیگران در اکوسیستم سازمان، توانمند میسازد و اطمینان مییابد که کانالهای ارتباطی مناسبی بر پایه نیازها و انتظارات ارتباطی ایجاد شده است.
3-2-7
سازمان اطمینان مییابد کارکنان فعالانه هدایت و راهنمایی میشوند و مورد تشویق، تقدیر و مراقبت قرار میگیرند.
زیر معیار 3-3
شرکا و تامینکنندگان : برقراری ارتباط و حصول اطمینان از حمایت آنان برای خلق ارزش پایدار
3-3-1
سازمان شرکا و تامینکنندگان کلیدی خود را در راستای مبنای وجودی، چشم انداز و استراتژی خود، بر اساس نیازهای و انتظارات عملیاتی خاص آنها بخش بندی میکند.
3-3-2
سازمان اطمینان مییابد که شرکا و تامینکنندگان کلیدی در راستای استراتژی سازمان عمل میکنند و شفافیت، صداقت و پاسخگویی متقابل در روابط فی مابین ایجاد و تقویت شده است.
3-3-3
سازمان رابطهای مبتنی بر اعتماد متقابل با شرکا و تامینکنندگان کلیدی خود، به منظور پشتیبانی از هدف خلق ارزش پایدار، برقرار میکند.
3-3-4
سازمان به طور فعال با شرکا و تامینکنندگان کلیدی خود همکاری میکند تا از فرهنگ و تخصص هر دو طرف برای دستیابی به منافع مشترک، استفاده کند.
زیر معیار 4-3
نهادهای حاکمیتی و کسب و کاری : جلب و حفظ حمایت مداوم : ذینفعان کسب و کار و حاکمیتی، افراد و یا گروههایی هستند که سازمان به آنها در ارتباط با الزامات مالی، قانونی، اخلاقی و نظارتی (سرپرستی) پاسخگو میباشد. ذینفعان کسب و کار می توانند شامل مالکان، سهامداران، سرمایهگذاران و سازمانهای تأمین کننده مالی باشند. ذینفعان حاکمیتی میتوانند شامل ادارات و دستگاههای دولتی، نهادهای منطقهای و محلی (قانونی و نظارتی)، مقامات دولتی و مؤسسات شبه دولتی باشند.
3-4-1
سازمان ذینفعان کلیدی کسب و کار و حاکمیتی که منافع مالی، حقوقی و نظارتی (سرپرستی) در سازمان دارند، شناسایی و انتظارات آنان را درک میکند.
3-4-2
سازمان ذینفعان کلیدی کسب و کار و حاکمیتی را در ایجاد و توسعه اهداف بهبود و تحولگرا و جهت گیریهای کلان استراتژیک، مشارکت میدهد
3-4-3
سازمان اطمینان مییابد که روابط برقرار شده با ذینفعان کلیدی کسب و کار و حاکمیتی، متقابلاً (برای طرفین) سودمند هستند.
3-4-4
سازمان نسبت به ذینفعان کلیدی (کسب و کار و حاکمیتی) شفاف و پاسخگو بوده و همواره سطح بالایی از اعتماد را ایجاد و حفظ مینماید.
زیر معیار 5-3
جامعه : مشارکت در توسعه، رفاه و شکوفایی : جامعه، افراد و گروههای خارج از سازمان هستند که نمایانگر جامعه پیرامونی و یا جامعه گستردهتری میباشند. برای مثال رسانهها، سازمانهای مردم نهاد و ...
3-5-1
سازمان از مبنای وجودی، چشم انداز و استراتژی خود برای ایجاد و توسعه یک درک واضح و شفاف و تمرکز بر نحوه همکاری و کمک به جامعه خود استفاده میکند.
3-5-2
سازمان ارتباط با ذینفعان کلیدی جامعه را برای رسیدن به منافع متقابل ایجاد، توسعه و حفظ مینماید.
3-5-3
سازمان کانالهای ارتباطی را به منظور تسهیل تعامل جامعه با سازمان و ارائه بازخورد از تجربیات خود و همچنین واکنش و اقدام سریع و مناسب سازمان به کار میگیرد.
3-5-4
سازمان نسبت به ذینفعان کلیدی (جامعه) شفاف و پاسخگو بوده و همواره سطح بالایی از اعتماد را ایجاد و حفظ مینماید.
