جایزه تعالی صنعت کاشی وسرامیک ایران

جهت گیری

arrow-to-left
تشریح معیار 1 : مبنای وجودی، چشم انداز و استراتژی
arrow-to-right

سازمان ارکان جهت ساز شامل مبنای وجودی و چشم انداز را ترسیم و از تدوین و جاری سازی استراتژی‌های سازمان مبنی بر نیازهای حال و آینده ذی‌نفعان و تغییرات محیط بیرونی و درونی اطمینان حاصل می‌نماید.

ellipse
زیر معیار 1-1

تعریف و تشریح مبنای وجودی و چشم انداز

chevron-down
1-1-1

سازمان مبنا یا فلسفه وجودی خود را در راستای نشان دادن اهمیت و ارزش فعالیت خود به عنوان نیروی محرک در اکوسیستم خود تعریف می‌نماید.

2-1-1

سازمان مبنای وجودی خود را برای خلق یک چشم انداز آرمانی بطوریکه با ذی‌نفعان سازمان همخوانی و سازگاری داشته باشد به کار می‌گیرد.

3-1-1

سازمان ذی‌نفعان خود را در تعریف، شکل دهی، درمیان گذاشتن و اشاعه مبنای وجودی و چشم‌انداز سازمان مشارکت می‌دهد.

4-1-1

سازمان نواحی و حوزه‌هایی که در آن‌ها می‌بایست سطوح عملکردی برجسته و پایدار برای تحقق چشم انداز کسب شوند را شناسایی و مشخص می‌نماید.

زیر معیار 1-2

شناسایی و درک کردن نیازهای ذینفعان

chevron-down
1-2-1

سازمان ذی‌نفعان درون اکوسیستم را شناسایی و (ذی نفعان کلیدی) اولویت بندی نموده و نیازها و انتظارات ایشان را تحلیل و درک می‌نماید و به عنوان درون داده توسعه و بازنگری استراتژی مدنظر قرار می‌دهد.

2-2-1

سازمان درک می‌کند که چطور چشم‌انداز و مبنای وجودی سازمان بر ذی‌نفعان کلیدی آن تأثیر می‌گذارد.

3-2-1

سازمان عواملی که بر رفتار، روابط، تصمیم‌گیری های کلیدی موثرند و همچنین چگونگی تاثیر‌پذیری سازمان از آنها را تجزیه و تحلیل می‌کند.

4-2-1

سازمان شایستگی‌ها و استراتژی‌های ذی‌نفعان کلیدی را مطالعه و درک می‌کند و به آن‌ها براساس اینکه چطور می‌توانند بر مبنای وجودی، چشم انداز، استراتژی و مدل کسب و کار تاثیرگذار باشند به شیوه‌ای مناسب پاسخ می‌دهد.

زیر معیار 1-3

درک کردن اکوسیستم، قابلیت سازمانی و مهمترین چالش‌ها

chevron-down
1-3-1

سازمان اکوسیستم خود شامل ابرروندها، پیامدها، ذی‌نفعان و سایر بازیگران صحنه رقابت بازار را شناسایی و درک می نمایند.

2-3-1

سازمان سناریوهای مختلف را تجزیه و تحلیل می‌کند و به صورت مناسب به تاثیراتی که ممکن است بر مبنای وجودی، چشم انداز، استراتژی و نتایج سازمان داشته باشند، پاسخ می‌دهد.

3-3-1

سازمان توان بالقوه قابلیت های جاری خود را می‌شناسد و رویکردهایی را برای بیشینه کردن تاثیر آنها بر مبنای وجودی، چشم انداز، استراتژی و نتایج سازمان توسعه می‌دهد.

4-3-1

سازمان پویایی‌ها در بازار حال و آینده خویش، تاثیر بالقوه آنها بر مبنای وجودی، چشم انداز و استراتژی سازمان را بررسی و درک کرده و پاسخ‌های مناسب را ایجاد می‌کند.

5-3-1

سازمان داده‌ها، اطلاعات و دانش جمع آوری شده از اکوسیستم خود را ارزیابی و تحلیل می‌کند تا درک مناسبی از مهمترین چالش‌های امروز و فراروی سازمان در آینده داشته باشد.

زیر معیار 1-4

ایجاد و توسعه استراتژی

chevron-down
1-4-1

سازمان استراتژی و مجموعه‌ای از اهداف استراتژیک را برای مواجهه و یا بهره‌برداری از عوامل اثرگذار بیرونی با استفاده از قابلیت‌های سازمانی ایجاد و توسعه می‌دهد و از انجام اقدامات مناسب در مواقع ضروری اطمینان حاصل نموده و سرعت سازمان را درون اکوسیستم تنظیم می‌نماید.

2-4-1

سازمان ذی‌نفعان کلیدی را در تعریف استراتژی مشارکت می‌دهد تا تعاملات، استقرار، جاری سازی و ارتباطات بعدی را فراهم نماید.

3-4-1

سازمان مدل های کسب و کاری که متناسب با مبنای وجودی، چشم انداز و استراتژی‌های سازمان هستند را ایجاد کرده و توسعه می‌دهد.

4-4-1

سازمان استراتژی‌های طرح ریزی شده را اولویت‌بندی نموده و به صورت آبشاری به برنامه‌های عملیاتی و اجرایی در سطوح مختلف ترجمه کرده و به واحدهای سازمانی مرتبط اطلاع رسانی می‌کند.

5-4-1

سازمان اطمینان می‌یابد که منابع مالی و غیرمالی مورد نیاز برای اجرای استراتژی و اقدامات ابتکاری استراتژیک، شناسایی و به موقع فراهم می‌شود.

6-4-1

سازمان رویکردهای مختلف از جمله نظام‌های پاداش و قدردانی، کنترل پروژه و ... را با استراتژی‌ها همسو نموده و از تخصیص منابع لازم برای اجرای آنها اطمینان حاصل می‌نماید.

7-4-1

رویکرد خود را در بازنگری و به روز رسانی استراتژی ، بازتاب سرعت و گستردگی تغییرات در اکوسیستم، و همچنین پیش بینی، شناسایی و مدیریت ریسک های استراتژیک تعریف می کند .

زیر معیار 1-5

طرح‌ریزی حاکمیت سازمانی و سیستم مدیریت عملکرد

chevron-down
1-5-1

سازمان حاکمیت سازمانی را با ایجاد ساز و کارهای مناسب برای هدایت، کنترل و مدیریت به کار گرفته و از تصمیم‌گیری شفاف، پاسخگویی و ایجاد اعتماد در ذی‌نفعان به ویژه سهامداران اطمینان حاصل می‌نماید.

2-5-1

سازمان از مدیریت یکپارچه و جامع ریسک‌ها در همه حوزه‌های مرتبط اطمینان حاصل می‌کند.

3-5-1

سازمان از سیستم مدیریت عملکرد برای حصول اطمینان از پیوند منسجم بین مبنای وجودی سازمان، استراتژی، اهداف خلق ارزش پایدار و نتایج استفاده می‌کند.

4-5-1

سازمان اطمینان می‌یابد که سیستم‌های مدیریت عملکرد و تحول و گزارشگری در شیوه و نحوه کار سازمان ایجاد و نهادینه شده تا امکان پاسخگویی به موقع و شفافیت با ذی‌نفعان کلیدی را فراهم نماید.

5-5-1

اصول و الزامات پایداری را درک می کند و آنها را در سیستم های مدیریت عملکرد و حاکمیت ادغام می کند.

ellipse