جهت گیری

arrow-to-left
تشریح معیار 1 : مبنای وجودی ، استراتژی ، چشم انداز
arrow-to-right

سازمان ارکان جهت ساز شامل مبنای وجودی و چشم انداز را ترسیم و از تدوین و جاری سازی استراتژی‌های سازمان مبنی بر نیازهای حال و آینده ذینفعان و تغییرات محیط بیرونی و درونی اطمینان حاصل می‌نماید.

ellipse
زیر معیار 1-1

تعریف و تشریح مبنای وجودی و چشم انداز

chevron-down
1-1-1

سازمان مبنا یا فلسفه وجودی خود را در راستای نشان دادن اهمیت و ارزش فعالیت سازمان به عنوان نیروی محرک در اکوسیستم خود تعریف می نماید.

1-1-2

سازمان مبنای وجودی خود را برای خلق یک چشم انداز آرمانی بطوریکه با ذینفعان سازمان همخوانی و سازگاری داشته باشد به کار می‌گیرد.

1-1-3

سازمان ذینفعان خود را در تعریف، شکل دهی، درمیان گذاشتن و اشاعه مبنای وجودی و چشم‌انداز سازمان مشارکت می دهد.

1-1-4

سازمان نواحی و حوزه هایی که در آنها می‌بایست سطوح عملکردی برجسته و پایدار برای تحقق چشم انداز کسب شوند را شناسایی و مشخص می‌نماید.

زیر معیار 2-1

شناسایی و درک کردن نیازهای ذینفعان

chevron-down
1-2-1

سازمان ذینفعان درون اکوسیستم را شناسایی و اولویت بندی نموده و نیازها و انتظارات ایشان را تحلیل و درک می نماید و به عنوان درون داده ی توسعه و بازنگری استراتژی مد نظر قرار می‌دهد.

1-2-2

سازمان درک می‌کند که چطور چشم‌انداز و مبنای وجودی سازمان بر ذینفعان کلیدی آن تأثیر می‌گذارد.

1-2-3

سازمان عواملی که بر رفتار، روابط، تصمیم‌گیری های کلیدی موثرند و همچنین چگونگی تاثیر‌پذیری سازمان از آنها را تجزیه و تحلیل می‌کند.

1-2-4

سازمان شایستگی‌ها و استراتژی‌های ذینفعان کلیدی را مطالعه و درک می‌کند و به آن‌ها براساس اینکه چطور می‌توانند بر مبنای وجودی، چشم انداز، استراتژی و مدل کسب و کار تاثیرگذار باشند به شیوه‌ای مناسب پاسخ می‌دهد.

زیر معیار 3-1

درک کردن اکوسیستم، قابلیت سازمانی و مهمترین چالش‌ها

chevron-down
1-3-1

سازمان اکوسیستم خود شامل ابرروندها، ذینفعان و سایر بازیگران صحنه رقابت بازار را شناسایی و درک می نمایند.

1-3-2

سازمان سناریوهای مختلف را تجزیه و تحلیل می‌کند و به صورت مناسب به تاثیراتی که ممکن است بر مبنای وجودی، چشم انداز، استراتژی و نتایج سازمان داشته باشند، پاسخ می‌دهد.

1-3-3

سازمان توان بالقوه قابلیت های جاری خود را می‌شناسد و رویکردهایی را برای بیشینه کردن تاثیر آنها بر مبنای وجودی، چشم انداز، استراتژی و نتایج سازمان توسعه می‌دهد.

1-3-4

سازمان پویایی‌ها در بازار حال و آینده خویش، تاثیر بالقوه آنها بر مبنای وجودی، چشم انداز، و استراتژی سازمان را بررسی و درک کرده و پاسخ‌های مناسب را ایجاد می‌کند.

1-3-5

سازمان داده‌ها، اطلاعات و دانش جمع آوری شده از اکوسیستم سازمان را ارزیابی و تحلیل می‌کند تا درک مناسبی از مهمترین چالش‌های امروز و فراروی سازمان در آینده را داشته باشد.

زیر معیار 4-1

ایجاد و توسعه استراتژی

chevron-down
1-4-1

سازمان همسو با مبنای وجودی و چشم انداز، اهداف کلان سازمان را تعریف می نماید.

1-4-2

سازمان استراتژی و مجموعه ای از اهداف استراتژیک را برای مقابله و یا بهره برداری از عوامل اثرگذار بیرونی با استفاده از قابلیت های سازمانی ایجاد و توسعه می دهد و از انجام اقدامات مناسب در مواقع ضروری اطمینان حاصل نموده و سرعت سازمان را درون اکوسیستم تنظیم می نماید.

1-4-3

سازمان ذینفعان کلیدی را در تعریف استراتژی مشارکت می دهد تا تعاملات، استقرار، جاری سازی و ارتباطات بعدی را فراهم نماید.

1-4-4

سازمان مدل های کسب و کاری که متناسب با مبنای وجودی، چشم انداز و استراتژی‌های سازمان هستند را ایجاد کرده و توسعه می دهد.

1-4-5

سازمان استراتژی های طرح ریزی شده را اولویت بندی نموده و به صورت آبشاری به برنامه های عملیاتی و اجرایی در سطوح مختلف سازمان ترجمه کرده و به واحدهای سازمانی مرتبط اطلاع رسانی می‌کند.

1-4-6

سازمان اطمینان می‌یابد که منابع مالی و غیرمالی مورد نیاز برای اجرای استراتژی و اقدامات استراتژیک، شناسایی و به موقع فراهم می‌شود.

1-4-7

سازمان رویکردهای مختلف از جمله نظام های پاداش و قدردانی، کنترل پروژه و ... را با استراتژی‌ها همسو نموده و از تخصیص منابع لازم برای اجرای آنها اطمینان حاصل می‌نماید.

زیر معیار 5-1

طرح‌ریزی حاکمیت سازمانی و سیستم مدیریت عملکرد

chevron-down
1-5-1

سازمان حاکمیت سازمانی را با ایجاد ساز و کارهای مناسب برای هدایت، کنترل و مدیریت به کار گرفته و از تصمیم گیری شفاف، پاسخگویی و ایجاد اعتماد در ذینفعان به ویژه سهامداران اطمینان حاصل می نماید.

1-5-2

سازمان از مدیریت یکپارچه و جامع ریسک‌ها در همه حوزه‌های مرتبط اطمینان حاصل می‌کند.

1-5-3

سازمان از سیستم مدیریت عملکرد برای حصول اطمینان از پیوند منسجم بین مبنای وجودی سازمان، استراتژی، اهداف خلق ارزش پایدار و نتایج استفاده می‌کند.

1-5-4

سازمان اطمینان می‌یابد که سیستم‌های مدیریت عملکرد و تحول و گزارشگری در شیوه و نحوه کار سازمان ایجاد و نهادینه شده تا امکان پاسخگویی به موقع و شفافیت با ذینفعان کلیدی را فراهم نماید.

1-5-5

سازمان اطمینان می‌یابد که به عنوان یک حداقل، تمامی الزامات دولتی، قانونی و نظارتی مرتبط را برآورده می‌سازد.

ellipse
frame