چه چیزی در خطر است؟

امروزه ضرورت ایجاد مزیت رقابتی در سازمان ها با توجه به پیچیدگی کسب و کارها امری ضروری و غیر قابل انکار می باشد، بازارها و صنایع مختلف بصورت غیرقابل پیش بینی به هم متصل شده و در دنیای کسب و کار امروزی مرزهای بین صنایع کاملا از بین رفته است. حال در این دنیای در حال توسعه کسب و کار، سازمان هایی که همچنان از استراژی سنتی و ایستا استفاده می کنند و در تغییر روند و به روز نمودن خود، توسعه تکنولوژی و نوآوری مقاومت می کنند قطعا بقای سازمان خود را به خطر خواهند انداخت.

 

چرا سازمان ها در برابر تغییر مقاومت می کنند؟

مدیران سازمان های ایستا دلایل مختلفی برای مقاومت در برابر تغییر دارند. در این سازمان ها بر نتایج کوتاه مدت تمرکز بیشتری وجود دارد و متاسفانه تمرکز عمیقی بر روی موضوعات و آینده نگری وجود ندارد. این سازمان ها به دلیل ترس از شکست در برابر هر نوع تغییری در سازمان خود مقاومت می کنند و باعث فقدان ذهنیت نوآوری در سیستم سازمانی خود می شوند و ادامه این روند باعث عدم شناخت نیاز روز بازار شده و در کوتاه مدت بقای سازمان را به مخاطره می اندازد. در نتیجه هر سازمانی با وجود ریسک های موجود در تغییرات سازمان ها نمی توانند قید تغییرات سازمانی را بزنند، بنابراین نیاز است که با کمک مدل های موفقیت در سازمانهای دیگر و شبیه سازی این مدلها در سازمان های خود هر چه سریعتر تغییرات سازمانی را شروع کرده تا ریسک شکست را کاهش دهند. 

 

حال چه باید کرد؟

مدیران سازمان های ایستا باید ذهن خود را تغییر داده و سازمان ها اقدام به بهبود سازمانی و حرکت در مسیر رشد و توسعه و نوآوری سازمانی از شیوه مدیریت برکسب و کار گرفته تا محصول را در دستور کار خود قرار دهند. 

گاردنر در کتاب تغییر ذهن ها معتقدست که عبارت تغییر ذهن جایی  به کار می‌رود که افراد یا گروه ها، شیوه متداول فکر کردن درباره مسئله‌ای مهم را کنار می‌گذارند و بعد از آن به شکل جدیدی درباره‌اش فکر می‌کنند؛ این مهم باید در این سازمانها اتفاق بیفتد، چرا که مدیریت تغییر برای هر کسب ‌وکاری حیاتی است. درعین‌حال این تغییرات ممکن است با مشکلاتی همراه باشد از جمله عدم آمادگی کارکنان و... که در این صورت سازمان ها ممکن است از استراتژی‌های مدیریت تغییر کمک بگیرند. 

مدل تعالی صنعت سرامیک از جمله مدلهای موثر برای ایجاد تغییر و روند رو به رشد در شرکتهای تولیدی، تامین کنندگان و توزیع کنندگان محصولات می باشد، تعالی در لغت به معنی بلند و برترشدن است. این مدل تعالی رشد و توسعه پایدار در راستای کسب رضایت مشتری و افزایش سودآوری را در سازمان مذبور رقم می زند. 

پس مسئولان امر برای رشد و تعالی خود باید از مدلهای روز تعالی بهره گرفته و به توسعه رهبری، استراتژی، مشتریان، اندازه‌گیری عملکرد، مدیریت منابع انسانی، فرایندهای کسب‌وکار و ... بپردازند. 

نشریه کاشی و سرامیک بعد از سه دهه فعالیت در صنعت سرامیک اقدام به تدوین مدل تعالی صنعت سرامیک نموده و امید است که شرکت های فعال در حوزه های مختلف مرتبط با این صنعت از جمله تامین کنندگان و تجهیز کنندگان خطوط تولید، مدیریت و بهره برداری و همچنین امر مهم بازاریابی و توزیع و فروش کاشی و سرامیک در راستای رشد و تعالی سازمان خود و صنعت سرامیک کشور و در نهایت کمک به رشد اقتصادی و توسعه ایران عزیزمان گام بردارند. 

 

و من الله توفیق 

دکتر مرتضی صفدری زاده میبدی

frame